Με «αυτόματο πιλότο» αναπτύσσεται η οδική βοήθεια
Παρά τη μείωση των πωλήσεων στα αυτοκίνητα και το μειωμένο εισόδημα των καταναλωτών ο κλάδος οδικής βοήθειας παρουσίασε αύξηση 22%
Αντοχές στην κρίση παρουσιάζει ο κλάδος της οδικής βοήθειας, ο οποίος, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, παρουσίασε το 2011 αύξηση κατά 22%. Παρά τις μειώσεις στις πωλήσεις αυτοκινήτων και το δύσκολο οικονομικό περιβάλλον, ο κλάδος οδικής βοήθειας παραμένει ισχυρός και παρουσιάζει προοπτικές, λόγω της σημασίας που έχει για τον Έλληνα οδηγό, αλλά και της γήρανσης του στόλου των αυτοκινήτων, που δημιουργεί ανάγκες για προγράμματα με περισσότερες καλύψεις. Στην Ελλάδα, αν και δεν έχει αναπτυχθεί όσο στο εξωτερικό, αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους κλάδους από άποψη αριθμού συμβολαίων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών, το 2011 ήταν ασφαλισμένα στον κλάδο 2.022.368 οχήματα και εξετάστηκαν 459.530 φάκελοι. Το 47,8% των εξυπηρετήσεων αφορούσε επισκευή στον τόπο του ατυχήματος, το 45,39% ρυμούλκηση στο πλησιέστερο συνεργείο ή κατοικία, το 2,21% επαναπατρισμό και το 4,59% άλλες εξυπηρετήσεις. Επίσης το 35,3% των υπηρεσιών οδικής βοήθειας που προσφέρθηκαν είχε σχέση με ηλεκτρική βλάβη, το 24,64% με μηχανική, το 20,19% με ατύχημα, το 12,58 με λοιπές βλάβες και το 7,25% με βλάβες στα ελαστικά. Όσον αφορά τη γεωγραφική κατανομή των εξυπηρετήσεων, η πλειοψηφία των οχημάτων, το 62,02%, που χρειάστηκαν βοήθεια κινούνταν στην Αττική, το 14,99% στη Θεσσαλονίκη, το 22,9% στην υπόλοιπη Ελλάδα και το 0,09% εκτός Ελλάδας.
Για τον καταναλωτή η κάλυψη της οδικής βοήθειας είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς τον διευκολύνει στην εξεύρεση λύσης όταν ακινητοποιηθεί το όχημά του λόγω ζημιάς. Η κάλυψη προσφέρεται από όλες τις ασφαλιστικές εταιρείες, παρόλο που οι περισσότερες δεν ασκούν οι ίδιες τον κλάδο ασφάλισης, αλλά προσφέρουν την κάλυψη μέσω συνεργαζόμενων εξειδικευμένων εταιρειών. Ο καταναλωτής μπορεί να αγοράσει το προϊόν είτε από την ασφαλιστική εταιρεία στην οποία έχει ασφαλίσει το όχημά του είτε κατευθείαν από μια εταιρεία οδικής βοήθειας.
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος οδικής βοήθειας είναι η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών, που οδηγεί σε μείωση των πωλήσεων οχημάτων, ο αθέμιτος ανταγωνισμός και το πολύπλοκο νομοθετικό πλαίσιο. Βασικό αίτημα των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο είναι η εξυγίανση της αγοράς.
Mapfre, Mondia, και Inter Partner απαντούν για την οδική βοήθεια
Ποια είναι τα οφέλη των προγραμμάτων οδικής βοήθειας;
Μιχάλης Χατζηπροδρόμου, Εντεταλμένος Σύμβουλος της Mondial Assistance: Τα προγράμματα οδικής βοήθειας ως στόχο τους έχουν την άμεση εξυπηρέτηση των πελατών σε περίπτωση ατυχών και αναπάντεχων περιστατικών.
Ο κλάδος της βοήθειας, στον οποίο υπάγεται και η οδική βοήθεια, είναι πελατοκεντρικός. Επικεντρώνεται στον άνθρωπο και στις ανάγκες του, με σκοπό να μετατρέψει τα δυσάρεστα περιστατικά σε ευχάριστες εμπειρίες, στις οποίες ο οδηγός του οχήματος εμπλέκεται όσο το λιγότερο δυνατόν.
Η αμεσότητα των προγραμμάτων βοήθειας, καθώς και η εξυπηρέτηση καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ώρου/7 ημέρες την εβδομάδα/365 ημέρες τον χρόνο, αλλά και η επί τόπου επισκευή, όπου αυτή είναι εφικτή, είναι κάποια από τα οφέλη των προγραμμάτων οδικής βοήθειας.
- Ποια προβλήματα αντιμετωπίζει ο κλάδος οδικής βοήθειας. Τι πρέπει να αλλάξουμε:
Μιχάλης Χατζηπροδρόμου: Η αγοραστική δύναμη όλων των καταναλωτών, η οποία μειώνεται με ραγδαίο ρυθμό, η στάση πληρωμών που διαπιστώνεται σε όλους τους τομείς, το μικρό μέγεθος της ελληνικής αγοράς, το οποίο χαρακτηρίζεται από υψηλό και αθέμιτο ανταγωνισμό, αλλά και το γεγονός ότι ο κλάδος της βοήθειας είναι ένας από τους λίγους κλάδους όπου ο νόμος προβλέπει ελάχιστα ποσοτικά κριτήρια, φαινόμενο μοναδικό σε όλη την Ευρώπη, είναι κάποια από τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο συγκεκριμένος κλάδος. Η θέση μας είναι ότι πρέπει να αλλάξει ο τρόπος προσέγγισης των καταναλωτών, ενώ τα προϊόντα που θα δημιουργούνται θα πρέπει να είναι κατανοητά και επικεντρωμένα στις άμεσες και καθημερινές ανάγκες τους, που διαρκώς μεταβάλλονται.
Γ. Αθανασίου, Γενικός Διευθυντής της Mapfre Assistance: Το κυριότερο ζήτημα είναι αυτό του αθέμιτου ανταγωνισμού. Επί σειρά ετών συγκεκριμένες εταιρείες που δραστηριοποιούνταν στην ελληνική αγορά οδικής βοηθείας, και μάλιστα με επιθετικές στρατηγικές, ήταν συστηματικά ασυνεπείς στις υποχρεώσεις τους απέναντι στο Ελληνικό Δημόσιο, μην αποδίδοντας τις εισφορές που τους αναλογούσαν.
Αυτό αποτελούσε, μεταξύ άλλων, σύμπτωμα μιας «ελληνικής», στρεβλής αντίληψης της επιχειρηματικότητας. Σήμερα διαπιστώνουμε με ικανοποίηση ότι οι αρμόδιες κρατικές αρχές δείχνουν αποφασισμένες να εξαλείψουν τέτοιες πρακτικές που απέβαιναν επιζήμιες και για τον τελικό καταναλωτή. Στόχος όλων των εμπλεκόμενων μερών πρέπει να είναι η εξυγίανση της αγοράς βοηθείας με την εφαρμογή κανόνων διαφάνειας και οικονομικού «fair-play». Τόσο το κράτος όσο και η ίδια η ασφαλιστική αγορά έχουν υποχρέωση να ξεχωρίσουν «την ήρα απ’ το στάρι», απομονώνοντας τους «κακούς παίκτες» από την πλειονότητα των εταιρειών που παραμένουν προσηλωμένες στη νομιμότητα και τον υγιή ανταγωνισμό.
Δημήτριος Κωνσταντίνου, Γενικός Διευθυντής της Inter Partner Assistance: Αν θα έπρεπε να κάνουμε μία σύνοψη των προβλημάτων τα οποία χαρακτηρίζουν την αγορά μας, αυτά θα ήταν τα παρακάτω:
• Έντονος ανταγωνισμός σε μία πολύ μικρή αγορά που διαρκώς συρρικνώνεται.
• Αναποφασιστικότητα και βραδείς ρυθμοί στις προσπάθειες εξυγίανσης της αγοράς.
• Ασταθές και μη φιλικό οικονομικό περιβάλλον με συχνές αλλαγές.
• Πολύπλοκο νομοθετικό πλαίσιο που διέπει την παροχή οδικής βοήθειας, δημιουργώντας σύγχυση και αντιφάσεις κατά την εφαρμογή του, που εστιάζει σε ποσοτικά κριτήρια, καθιστώντας την παροχή της υπηρεσίας ακριβή.
• Μείωση της αγοραστικής δύναμης των πελατών.
• Μείωση πωλήσεων των επιβατικών αυτοκινήτων.
• Αύξηση των ανασφάλιστων οχημάτων.
- Ποια είναι τα μεγέθη και ποιες οι προοπτικές του;
Γ. Αθανασίου: Τα μεγέθη του κλάδου είναι ικανοποιητικά και είναι σημαντικό το ότι διαφαίνονται ευοίωνες προοπτικές. Κρίσιμο παράγοντα αποτελεί η εφαρμογή και στη χώρα μας μιας πρακτικής η οποία είναι πολύ συνηθισμένη στις περισσότερες ευρωπαϊκές αγορές. Δηλαδή το γεγονός ότι το πακέτο ασφάλισης της οδικής βοήθειας ενσωματώνεται (inclusive) στα συμβόλαια αστικής ευθύνης. Σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει να παραβλέπουμε ότι στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες η καταναλωτική συνείδηση είναι αρκετά πιο ανεπτυγμένη, ενώ και η αγοραστική δύναμη διατηρείται σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο. Ευελπιστούμε όμως ότι, μαζί με την πολυπόθητη οικονομική ανάκαμψη για τη χώρα μας, και η ελληνική αγορά θα υιοθετήσει αυτήν την πρακτική. Ειλικρινά πιστεύουμε ότι κάτι τέτοιο θα ανοίξει ένα νέο κεφάλαιο στην Οδική Βοήθεια και αναμένεται να δώσει μια σημαντική ώθηση στον κλάδο.
M. Χατζηπροδρόμου: Βάσει της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών, ο τζίρος των ασφαλιστικών εταιρειών για τον κλάδο 18 ανέρχεται στα 83.702.443,20 ευρώ.
Tο προαναφερθέν μέγεθος αφορά στα επίσημα καταγεγραμμένα στοιχεία, δηλαδή προσμετρά μόνο τις εταιρείες εντός της ασφαλιστικής αγοράς.
Οι προοπτικές του κλάδου βοήθειας, όσον αφορά στον εν λόγω τομέα, αναμένονται αυξητικές και αυτό γιατί, βάσει της υπάρχουσας οικονομικής κατάστασης, η αλλαγή οχήματος καθίσταται από δύσκολη έως και ανέφικτη. Πέραν αυτού, η γήρανση του στόλου θα αυξήσει τις πιθανότητες ακινητοποίησης των οχημάτων, άρα και την ανάγκη για εξυπηρέτηση.
- Τα προγράμματα που διαθέτει η εταιρεία σας
Δ. Κωνσταντίνου: Πρόκειται για μια συνολική πρόταση ασφάλισης που προσφέρει κάλυψη τόσο στο όχημα όσο και στους επιβαίνοντες, στην Ελλάδα και το εξωτερικό, μετά από βλάβη, ατύχημα ή κλοπή. Οι καλύψεις που παρέχονται στους πελάτες μας είναι ενδεικτικά οι ακόλουθες :
Άνοιγμα φακέλου, on line ενημέρωση της εταιρίας - πελάτη
Τοπική προσπάθεια αποκατάστασης της ζημιάς
Μεταφορά του οχήματος σε συνεργείο επιλογής του ασφαλισμένου
Αποστολή ανταλλακτικών
Επαναπατρισμός οχήματος
Έξοδα διαμονής επιβατών
Μεταφορά επιβατών στον τόπο κατοικίας ή προορισμού
Εισιτήριο ανάκτησης οχήματος
Μίσθωση οδηγού για την επιστροφή του οχήματος στον τόπο κατοικίας
Υγειονομική μεταφορά σε περίπτωση τραυματισμού
Έξοδα νοσοκομειακής περίθλασης στο εξωτερικό
Συνοδεία ανηλίκων
Πρόωρη επιστροφή στον τόπο κατοικίας.
Νομική προστασία στο εξωτερικό
Όχημα αντικατάστασης
Συνεργασίες με εταιρίες - πελάτες
Η Inter Partner Assistance προωθεί την ασφάλιση Οδικής Βοήθειας μέσω εταιρικών πελατών π.χ. ασφαλιστικών εταιριών ή εισαγωγέων αυτοκινήτων που παρέχουν το πρόγραμμα σε ενσωμάτωση ή ως προαιρετική κάλυψη ή ως επιπρόσθετη παροχή με την αγορά αυτοκινήτου. Τα προγράμματα αυτά σχεδιάζονται στα μέτρα της εταιρίας - πελάτη ώστε να ανταποκρίνονται πλήρως στις ανάγκες των πελατών.
Το συγκεκριμένο μοντέλο διανομής (B2B) προσδίδει προστιθέμενη αξία στα προϊόντα των εταιριών πελατών μας ενώ παράλληλα η εταιρία μας αποκτά πρόσβαση σε ένα σημαντικό υφιστάμενο και δυνητικό για άλλα προϊόντα πελατολόγιο.
Επιπρόσθετα, πρόγραμμα οδικής βοήθειας μπορεί να προσφερθεί στον τελικό καταναλωτή και μέσω άλλων δικτύων διανομής όπως είναι αυτά των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών.
Γ. Αθανασίου: Η εταιρεία διαθέτει προγράμματα οδικής βοήθειας μαζί με τις προσωπικές καλύψεις και τη φροντίδα ατυχήματος. Δεν πρόκειται, ωστόσο, για τυπικά, ανελαστικά προγράμματα. Επιδεικνύουμε ιδιαίτερη ευελιξία στη διαμόρφωσή τους, με στόχο να καλύπτουμε τις πιο απαιτητικές και εξειδικευμένες ανάγκες των εταιρικών πελατών μας και των ασφαλισμένων τους. Κάνουμε πράξη την εταιρική μας φιλοσοφία συνεργαζόμενοι με τους πελάτες μας σε «win-to-win» σχήματα.
Παράλληλα, αξιοποιούμε την πολυετή εμπειρία του ομίλου στα προγράμματα εγγύησης, μια πολλά υποσχόμενη αγορά. Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία μας παρέχει το i-warranty, ένα μοναδικό πρόγραμμα εγγύησης βλαβών το οποίο παρέχεται ως συμπληρωματική κάλυψη στα συμβόλαια αυτοκινήτου, ειδικότερα σε εκείνα που περιλαμβάνουν κάλυψη για «ίδιες ζημιές». Το πρόγραμμα καλύπτει το κόστος ανταλλακτικών και εργασιών επισκευής βλαβών σε συγκεκριμένα μηχανικά και ηλεκτρικά μέρη του οχήματος, ανάλογα με το πακέτο που θα επιλέξει ο ασφαλισμένος. Η MAPFRE αναλαμβάνει 100% την αντασφαλιστική κάλυψη, τη διαχείριση ζημιάς και την υποστήριξη του τελικού πελάτη εκ μέρους της ασφαλιστικής εταιρείας. Τα οφέλη είναι πολλαπλά τόσο για την ασφαλιστική εταιρεία όσο και για τον τελικό πελάτη. Η μεν ασφαλιστική εταιρεία προσφέρει στους πελάτες της ένα πρωτοποριακό προϊόν που τη διαφοροποιεί από τον ανταγωνισμό, ολοκληρώνει την ασφάλιση, ενισχύει την πιστότητα και την εμπιστοσύνη των ασφαλισμένων της και αποτελεί μια πηγή κέρδους με μηδενικό ρίσκο. Από την άλλη, ο πελάτης απολαμβάνει τα οφέλη μιας ολοκληρωμένης ασφαλιστικής κάλυψης σε χαμηλό κόστος, δεν ασχολείται καθόλου με την πληρωμή του συνεργείου και επισκευάζει το όχημά του σε δίκτυο εξουσιοδοτημένων συνεργείων, διασφαλίζοντας έτσι την ποιότητα και την αξιοπιστία στην εργασία.
Μ. Χατζηπροδρόμου: Η Mondial Assistance διαφοροποιείται από τον ανταγωνισμό τόσο στα προϊόντα που παρέχει όσο και στον τρόπο που παρέχει τις υπηρεσίες της.
Η εταιρεία μας δίνει έμφαση στην αύξηση της επιτόπιας επισκευής ώστε να μπορέσει ο οδηγός του οχήματος να συνεχίσει απρόσκοπτα τη διαδρομή του.
To κύριο πρόγραμμα οδικής βοήθειας αντιμετωπίζει άμεσα, γρήγορα, αλλά και με συνέπεια μερικά από τα πιο απλά περιστατικά, όπως:
Αλλαγή ελαστικού, παροχή καυσίμου, μεταφορά του οχήματος σε ασφαλές σημείο, ακόμη και σε περίπτωση βλάβης των υαλοκαθαριστήρων, μεταφορά του οχήματος λόγω καταστροφής του παρμπρίζ κ.λπ.
Το εν λόγω πρόγραμμα εξυπηρετεί και πιο σύνθετα περιστατικά, όπως ο επαναπατρισμός του οχήματος και των επιβαινόντων στον τόπο κατοικίας του ιδιοκτήτη σε περίπτωση ακινητοποίησής τους, ακόμα και στο εξωτερικό.
Εκτός του βασικού προγράμματος και με ελάχιστα μεγαλύτερο κόστος, ο ασφαλισμένος έχει τη δυνατότητα να επιλέξει άλλα προγράμματα, στα οποία περιλαμβάνονται, εκτός από όλα τα παραπάνω, όχημα αντικατάστασης σε περίπτωση ατυχήματος, αλλά και εγγύηση εξόδων νοσηλείας.
Το κόστος ασφάλισης οδικής βοήθειας είναι ελάχιστο σε σχέση με τις παροχές που απολαμβάνει ο πελάτης, γιατί στην περίπτωση που δεν είναι ασφαλισμένος, θα χρειαστεί άμεση εκταμίευση σημαντικού ποσού, ενώ σε περίπτωση που ο ασφαλισμένος ταξιδεύει εκτός Ελλάδας και το όχημά του είναι ανασφάλιστο, τότε σε περίπτωση ακινητοποίησης το κόστος εξυπηρέτησης για τον επαναπατρισμό του οχήματος στην Ελλάδα θα είναι αρκετά υψηλό.
Πηγή: Insuranceworld.gr